Allmänna villkor
Artikel 1 - Definitioner
Under dessa förhållanden förstås det av:
Ångerfrist: den tid under vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
Konsument: en fysisk person som inte agerar inom ramen för ett yrke eller en verksamhet och som ingår ett distansavtal med entreprenören;
Dag: kalenderdag;
Avtal med varaktighet: ett distansavtal som avser en serie varor och/eller tjänster, där skyldigheten att leverera och/eller ta emot sträcker sig över tid;
varaktigt medium: varje medium som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som riktar sig till honom personligen på ett sätt som medger framtida hänvisning och oförändrad återgivning av den lagrade informationen;
Ångerrätt: möjlighet för konsumenten att frånträda distansavtalet inom ångerfristen;
Entreprenör: en fysisk eller juridisk person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter;
Distansavtal: ett avtal i vilket, inom ramen för ett system som organiseras av entreprenören för distansförsäljning av varor och/eller tjänster, en eller flera tekniker för distanskommunikation används uteslutande fram till avtalets ingående;
Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företagaren samtidigt befinner sig på samma plats;
Allmänna villkor: dessa Allmänna villkor för verksamheten.
Artikel 2 - Arbetsgivarens identitet
Företagets namn: Varia E-commerce
Företagets adress: Box D0533
Strevelsweg 700 303
3083AS Rotterdam, Nederländerna
Telefonnummer: +31 6 84352255
E-post: support@vibela.es
Handelskammarens nummer (KVK): 70909911
Momsregistreringsnummer: NL002323641B19
Artikel 3 - Tillämplighet
Dessa allmänna villkor gäller för alla erbjudanden som görs av entreprenören och för alla distansavtal som ingås, liksom för alla beställningar som görs mellan entreprenören och konsumenten.
Om distansavtalet ingås på elektronisk väg får, med avvikelse från vad som sägs i föregående stycke och innan avtalet ingås, texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg, på ett sådant sätt att konsumenten lätt kan lagra dem på ett varaktigt medium. Om detta inte rimligen är möjligt, skall det innan distansavtalet ingås anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de på konsumentens begäran skall sändas kostnadsfritt på elektronisk väg eller på något annat sätt.
Om utöver dessa allmänna villkor även produkt- eller tjänstespecifika villkor gäller, ska bestämmelserna i andra och tredje styckena också tillämpas och vid motstridiga allmänna villkor kan konsumenten alltid åberopa den tillämpliga bestämmelse som är förmånligare för konsumenten.
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt helt eller delvis skulle vara ogiltiga eller utan verkan, ska avtalet och dessa villkor i övrigt fortsätta att gälla och bestämmelsen i fråga ska genast, efter överenskommelse mellan parterna, ersättas av en bestämmelse som så nära som möjligt motsvarar avsikten med den ursprungliga bestämmelsen.
Situationer som inte förutses i dessa allmänna villkor ska bedömas i enlighet med andemeningen i dessa allmänna villkor.
Tveksamhet om tolkningen av eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas i enlighet med andemeningen i dessa allmänna villkor.
Artikel 4 - Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor ska detta uttryckligen anges i erbjudandet.
Erbjudandet är inte bindande. Arbetsgivaren förbehåller sig rätten att ändra eller justera erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de varor och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om entreprenören använder bilder är de en trogen representation av de varor och / eller tjänster som erbjuds. Uppenbara fel eller uppenbara misstag i erbjudandet binder inte entreprenören.
Alla bilder, specifikationer och uppgifter som ingår i erbjudandet är vägledande och kan inte ge upphov till någon ersättning eller upplösning av kontraktet.
Produktbilderna är en trogen återgivning av de produkter som erbjuds. Företagaren kan dock inte garantera att de färger som visas exakt motsvarar de faktiska färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller den information som är nödvändig för att konsumenten tydligt ska förstå vilka rättigheter och skyldigheter han har när han accepterar erbjudandet. Detta gäller särskilt:
priset, med undantag för tullklareringskostnader och importmoms. Dessa extra kostnader ska betalas av kunden och stå för dennes risk. Post- och/eller kurirföretaget kommer att tillämpa den särskilda ordningen för post- och kurirföretag när det gäller import. Denna ordning gäller när varorna importeras till destinationslandet inom EU, vilket är fallet här. Post- och/eller kurirföretaget kommer att debitera moms (eventuellt tillsammans med klareringskostnader) till mottagaren av varorna;
eventuella fraktkostnader;
hur avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som är nödvändiga för att ingå avtalet;
huruvida ångerrätten är tillämplig eller inte;
metod för betalning, leverans och fullgörande av avtalet;
tidsfristen för att acceptera erbjudandet, eller den tidsfrist under vilken entreprenören garanterar priset;
Avgiftsbeloppet för medel för distanskommunikation, om kostnaderna för användning av medel för distanskommunikation beräknas på en annan grund än den normala grundavgiften för det använda kommunikationsmedlet;
om avtalet kommer att arkiveras efter det att det har ingåtts och, om så är fallet, hur konsumenten kan ta del av det;
det sätt på vilket konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera och, om han så önskar, korrigera den information som han har lämnat i samband med avtalet;
eventuella andra språk på vilka avtalet, utöver nederländska, kan ingås;
de uppförandekoder som företagaren är bunden av och hur konsumenten kan ta del av dem elektroniskt, och
Distansavtalets minimilängd om det rör sig om ett tidsbegränsat avtal.
Tillval: tillgängliga storlekar, färger, typ av material.
Artikel 5 - Avtalet
Om inte annat följer av punkt 4 ingås avtalet när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som fastställts.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, ska entreprenören omedelbart bekräfta mottagandet av detta godkännande elektroniskt. Så länge som mottagandet av detta godkännande av entreprenören inte har bekräftats kan konsumenten upplösa avtalet.
Om avtalet ingås på elektronisk väg ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av uppgifter och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten har möjlighet att betala elektroniskt, ska företagaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta ändamål.
Inom de lagliga gränserna kan entreprenören undersöka om konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, liksom alla fakta och faktorer som är relevanta för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren på grundval av denna undersökning har rimliga skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att vägra en beställning eller begäran på ett motiverat sätt eller att införa särskilda villkor för dess genomförande.
Näringsidkaren ska tillsammans med varan eller tjänsten ge konsumenten följande information skriftligen eller på ett sådant sätt att konsumenten kan lagra den på ett lättillgängligt sätt på ett varaktigt medium:
-
Den fysiska adressen till näringsidkarens fasta driftställe dit konsumenten kan vända sig med klagomål;
-
villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utöva sin ångerrätt, eller ett tydligt uttalande om att ångerrätten är utesluten;
-
information om befintliga garantier och eftermarknadstjänster;
-
den information som avses i artikel 4.3 i dessa villkor, såvida inte näringsidkaren redan har lämnat denna information till konsumenten innan avtalet ingicks;
-
kraven för uppsägning av kontraktet om kontraktet löper över mer än ett år eller är på obestämd tid.
Vid tidsbestämt avtal skall vad som sägs i föregående stycke endast tillämpas på den första leveransen.
Varje avtal ingås under förutsättning att det finns tillräcklig tillgång till de aktuella produkterna.
Artikel 6 - Ångerrätt
Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att frånträda avtalet utan att ange skäl inom en period av 14 dagar. Denna ångerfrist börjar löpa dagen efter det att konsumenten eller en representant som konsumenten tidigare utsett och informerat företagaren om har mottagit produkten.
Under avkylningsperioden ska konsumenten hantera produkten och dess förpackning varsamt. Han får endast packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att avgöra om han vill behålla den. Om konsumenten beslutar sig för att utnyttja sin ångerrätt ska konsumenten returnera produkten till näringsidkaren - tillsammans med alla medföljande tillbehör och, om det är rimligt möjligt, i sitt ursprungliga skick och förpackning - i enlighet med de tydliga och rimliga instruktioner som näringsidkaren har lämnat.
Om konsumenten vill utöva sin ångerrätt är han skyldig att meddela detta till företagaren inom 14 dagar efter mottagandet av produkten. Meddelandet ska göras skriftligen eller via e-post. Efter ett sådant meddelande måste konsumenten returnera produkten senast inom 14 dagar. Konsumenten måste kunna bevisa att produkten returnerades i tid, till exempel med hjälp av ett avsändningsbevis.
Om konsumenten efter utgången av de perioder som avses i punkterna 2 och 3 varken har meddelat sin avsikt att utöva ångerrätten eller återlämnat produkten till näringsidkaren, ska köpet anses vara slutgiltigt.
Artikel 7 - Kostnader vid frånträde
Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska kostnaderna för att återsända varan bäras av konsumenten.
Om konsumenten redan har gjort en betalning ska näringsidkaren återbetala detta belopp så snart som möjligt och under alla omständigheter senast 14 dagar från meddelandet om utövande av ångerrätten. Som villkor gäller att produkten tidigare ska ha mottagits av näringsidkaren eller att avgörande bevis ska lämnas för att återlämnandet har gjorts i sin helhet.
Artikel 8 - Uteslutning av ångerrätten
Näringsidkaren får utesluta konsumentens ångerrätt för de produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Uteslutandet av ångerrätten ska endast vara giltigt om näringsidkaren tydligt har angett detta i erbjudandet eller åtminstone i god tid innan avtalet ingås.
Undantag från ångerrätten är endast möjligt för produkter:
-
som har tillverkats av näringsidkaren enligt konsumentens specifikationer;
-
som är av klart personlig karaktär;
-
som på grund av sin natur inte kan återlämnas;
-
som sannolikt kommer att försämras eller förfalla snabbt;
-
vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som entreprenören inte har något inflytande över;
-
bestående av lösa tidningar och tidskrifter;
-
som är ljud- eller videoinspelningar eller datorprogram, vars försegling har brutits av konsumenten;
-
Det är hygieniska produkter vars försegling har brutits av konsumenten.
Undantag från ångerrätten är endast möjligt för tjänster:
-
som avser logi, transport, cateringtjänster eller fritidsaktiviteter som ska tillhandahållas på ett visst datum eller under en viss period;
-
om fullgörandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke före utgången av ångerfristen;
-
relaterade till spel och lotterier.
Under den giltighetstid som anges i erbjudandet ska priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte höjas, med undantag för prisändringar till följd av ändrade momssatser.
Med avvikelse från ovanstående kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster med priser som är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som han inte har något inflytande över, till rörliga priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att de angivna priserna kan vara riktpriser ska tydligt anges i erbjudandet.
Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är en följd av lagstadgade eller regulatoriska bestämmelser.
Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de har fastställts av entreprenören och:
-
är en följd av lagar eller andra författningar; eller
-
konsumenten har rätt att frånträda avtalet från och med den dag då prishöjningen träder i kraft.
Platsen för leverans bestäms i enlighet med avsnitt 5(1) i 1968 års mervärdesskattelag och anses vara det land där transporten påbörjas. I detta fall sker leveransen utanför EU. Följaktligen kommer mottagaren att debiteras importmoms och/eller klareringskostnader av post- eller budtjänsten. Därför kommer entreprenören inte att debitera moms på fakturan.
Alla priser gäller med reservation för tryck- och skrivfel. Inget ansvar kan accepteras för konsekvenserna av sådana fel. I händelse av tryck- eller skrivfel är entreprenören inte skyldig att leverera produkten till det felaktiga priset.
Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti
Entreprenören garanterar att produkterna och / eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, med de specifikationer som anges i erbjudandet, med rimliga krav på kvalitet och / eller funktionalitet och med de lagbestämmelser och / eller statliga föreskrifter som gäller vid tidpunkten för avtalets ingående. Om så överenskommits garanterar entreprenören också att produkten är lämplig för annan användning än normal användning.
En garanti som tillhandahålls av näringsidkaren, tillverkaren eller importören ska inte påverka konsumentens lagstadgade rättigheter och anspråk gentemot näringsidkaren enligt avtalet.
Eventuella defekter eller felaktigt levererade produkter måste meddelas skriftligen till entreprenören inom 14 dagar efter leverans. Produkterna måste returneras i originalförpackningen och i nytt skick.
Den garantiperiod som erbjuds av entreprenören sammanfaller med tillverkarens garantiperiod. Entreprenören ska dock inte i något fall vara ansvarig för produkternas slutliga lämplighet för en specifik tillämpning av konsumenten, inte heller för eventuella rekommendationer angående användning eller tillämpning av produkterna.
Garantin är inte giltig i följande fall:
Konsumenten har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna på egen bekostnad, eller har låtit tredje part reparera och/eller modifiera dem;
De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden, har behandlats på ett vårdslöst sätt eller i strid med arbetsgivarens anvisningar och/eller uppgifterna på förpackningen;
Felet är helt eller delvis en följd av bestämmelser som införts eller kommer att införas av regeringen avseende arten eller kvaliteten på de material som används.
Artikel 11 - Leverans och utförande
Entreprenören ska iaktta största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av beställningar av produkter.
Leveransplatsen ska vara den adress som konsumenten har meddelat företaget.
Med förbehåll för bestämmelserna i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företaget att utföra accepterade beställningar utan dröjsmål och senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har godkänt en längre leveransperiod. Om leveransen försenas eller om en beställning inte kan eller endast delvis kan fullgöras, ska konsumenten underrättas om detta inom 30 dagar från det att beställningen gjordes. I sådana fall har konsumenten rätt att kostnadsfritt häva avtalet och kräva eventuell ersättning.
Vid upplösning enligt föregående stycke ska näringsidkaren snarast möjligt och i vart fall inom 14 dagar från upplösningen återbetala det belopp som betalats till konsumenten.
Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig, ska entreprenören sträva efter att göra en ersättningsartikel tillgänglig. Senast vid leveranstillfället ska det klart och tydligt anges att det rör sig om en ersättningsvara. Ångerrätten kan inte uteslutas när det gäller ersättningsvaror. Kostnaderna för en eventuell retur ska bäras av entreprenören.
Risken för skada och / eller förlust av varorna förblir hos entreprenören fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller till en representant som tidigare utsetts av konsumenten och informerats till entreprenören, såvida inte uttryckligen överenskommits om annat.
Artikel 12 - Avtal med löptid: löptid, uppsägning och förnyelse
Avbokning
Konsumenten får när som helst säga upp ett avtal som ingåtts på obestämd tid och som avser periodisk leverans av varor (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för de uppsägningsregler som avtalats för detta ändamål och med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
Konsumenten får säga upp ett avtal som ingåtts för en bestämd tidsperiod och som avser periodisk leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, när som helst vid utgången av den avtalade perioden, med iakttagande av de avtalade uppsägningsreglerna och med högst en månads uppsägningstid.
Konsumenten får, när det gäller de avtal som avses i föregående stycken:
avbryta dem när som helst och inte vara begränsade till en viss tid eller period;
annullera dem åtminstone på samma sätt som de ingicks;
Uppsägningstiden ska vara densamma som den uppsägningstid som arbetsgivaren föreskriver för sig själv.
Förnyelse
Ett avtal som har ingåtts för en bestämd tid och som avser periodisk leverans av varor (inklusive elektricitet) eller tjänster får inte förnyas eller underförstått förlängas för en bestämd tid.
Med avvikelse från vad som sägs ovan får ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av veckotidningar, nyheter och tidskrifter, genom tyst överenskommelse förlängas med en bestämd tid om högst tre månader, förutsatt att konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet vid utgången av förlängningsperioden med högst en månads uppsägningstid.
Ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som avser regelbunden leverans av varor eller tjänster får förnyas underförstått på obestämd tid endast om konsumenten har rätt att när som helst säga upp avtalet med en uppsägningstid på högst en månad, eller högst tre månader om avtalet avser regelbunden leverans - men mindre ofta än en gång i månaden - av veckotidningar, nyheter och tidskrifter.
Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av veckotidningar, nyheter och tidskrifter för prov- eller introduktionsändamål (prov- eller introduktionsabonnemang) ska inte förlängas underförstått och ska automatiskt upphöra vid utgången av prov- eller introduktionsperioden.
Varaktighet
Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år, med en uppsägningstid på högst en månad, såvida inte skälighet och rättvisa utesluter uppsägning före utgången av den avtalade löptiden.
Artikel 13 - Betalning
Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter det att den betänketid som avses i artikel 6.1 har börjat löpa. Vid avtal om tillhandahållande av en tjänst ska denna period börja löpa när konsumenten har fått en bekräftelse på avtalet.
Konsumenten är skyldig att utan dröjsmål informera företagaren om eventuella fel i de betalningsuppgifter som lämnats eller angetts.
Om konsumenten inte betalar, och med förbehåll för rättsliga begränsningar, har entreprenören rätt att debitera de rimliga kostnader som tidigare har meddelats konsumenten.
Artikel 14 - Klagomålsförfarande
Klagomål på utförandet av kontraktet måste lämnas till entreprenören inom 7 dagar, tydligt beskrivna och fullständiga, när konsumenten har upptäckt bristerna.
Klagomål som lämnas till entreprenören kommer att besvaras inom 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsägbart längre behandlingstid ska entreprenören inom 14 dagar skicka ett mottagningsbevis med en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som kan hänskjutas till tvistlösningsförfarandet.
Ett klagomål upphäver inte arbetsgivarens skyldigheter, såvida inte arbetsgivaren uttryckligen anger detta skriftligen.
Om entreprenören anser att klagomålet är motiverat kan han, efter eget gottfinnande, ersätta eller reparera de levererade varorna utan kostnad.
Artikel 15 - Tvister
Avtal mellan näringsidkaren och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor regleras uteslutande av nederländsk lag, även om konsumenten är bosatt utomlands.